Marcel Dassen Coachen

'De kracht van authenticiteit'

Multitasken is verslavend

| 2 reacties

Multitasken is verslavend

Geloof jij in multitasken? Multitasken kent vele nadelen, maar wist je ook dat het verslavend is? Dat maakt het nog moeilijker om te stoppen met multitasken. Waarom is multitasken zelfs schadelijk voor jou en wat maakt het verslavend?

Waarom zou ik me nu druk maken over multitasken? Een multitasker doet meer dan één ding tegelijk en wat voor nadelige effecten kan dit hebben? Vrouwen kunnen dit toch beter dan mannen. Er zijn verschillen tussen het vrouwelijke en mannelijke brein, maar in multitasken blijkbaar niet. Daarin werkt het brein van de man en vrouw hetzelfde. Dit blijkt uit diverse wetenschappelijke neurologische onderzoeken.

Multitasken is verslavend

Onze hersenen kunnen maar één taak bewust uitvoeren. Daar richt jouw brein de schijnwerper op. Voor de andere taken zet jouw brein de automatische piloot in. Of je brein schakelt de hele tijd tussen alle taken om elke taak bewust uit te kunnen voeren. Is dit een probleem? Ja, het veroorzaakt fysieke stress en op zich hoeft stress niet eens gelijk schadelijk te zijn. Dat hangt er vanaf hoe je met stress omgaat en hoe stressvol jouw leven al is. Het kan wel eens de bewuste druppel worden. Een leven met veel stress maakt het leven ook niet echt plezieriger. Je bent prikkelbaarder en ongeduldiger. Dat is niet zo leuk voor jouw omgeving en zeker niet voor je gezondheid.

Naast de stress heeft multitasken direct effect op jouw geheugen en IQ. Daarop lever je in. Jouw geheugen en IQ gaan er meetbaar op achteruit. Je brein raakt overbelast omdat het de informatie niet krijgt verwerkt en dit veroorzaakt storingen. Vergelijk het effect maar met een nacht zonder slapen. Vergelijk dit eens met elke dag dat je multitaskt! Hoe voel jij je na een week slecht slapen? Multitasken veroorzaakt een slecht geheugen en concentratieverlies. Daar kun je nog eens mee thuiskomen 😉

“Leuke dag gehad op werk, schat?” De prikkelbare, ongeduldige, gestreste partner! Begin daar maar een fijn gesprek mee. Die hoort en onthoudt nauwelijks nog wat je zegt. Wat betekent dit voor jullie relatie?

Eten combineren met andere zaken zoals je smartphone of tablet put je lichaam uit. Genieten van je lunch wordt een stressvol hapje. Je lichaam gaat keuzes maken in het aanleveren van energie met alle lichamelijke klachten als gevolg. In plaats van de ‘batterij op te laden’ tijdens de lunch ontvang je als toetje een flinke ‘after lunch dip’ waar je de hele middag nog van kunt nagenieten. Hoezo er rolt deze middag niets meer uit mijn vingers…

Het effect van multitasken op jouw werk: je werkt trager, je hebt 25 minuten nodig na elke afleiding voordat je jouw volledige aandacht weer kunt richten op waarmee je bezig was, het is moeilijker voor jou om een taak af te werken en je maakt meer fouten.

Wat maakt multitasken nu verslavend? Op de eerste plaats schijn bedriegt. Veel activiteiten tegelijk uitvoeren wekt de indruk dat je heel wat meters maakt. Met deze ‘schijnvertoning’ maak je indruk en dat levert je weer waardering op. Zeker als de multitasker gaat afvinken wat hij allemaal heeft gedaan, belonen de hormoonklieren dit rijkelijk met dopamine. Omdat je van gelukshormonen nooit genoeg kunt krijgen, raak je onbewust steeds meer verslaafd aan multitasken. De roes die jouw zicht op de realiteit vertroebelt totdat de eerste burn-out klachten deze roes bruusk verstoren.

Verslaafden houden van ontkennen en het afkicken van een verslaving vormen de hardnekkigste gedragsveranderingen. Als ver doorontwikkelde multitasker sta je voor een grote uitdaging om te stoppen met multitasken. Effe checken: Hoe vaak werd je afgeleid tijdens het lezen van deze blog? Hoeveel gedachten flitsten er door jouw hoofd? Deed je tijdens het lezen ook nog iets anders? Hoeveel berichten heb je vandaag gelezen en welke heb je van gisteren onthouden? Ga je deze blog morgen onthouden of vergeten?

Het podium is aan jou!

Marcel Dassen

Meer info over breinvriendelijk werken? Lees:

2 reacties

  1. Een mooi blog Marcel. Al dat multitasken heeft mij misschien wel bijna de das om gedaan. Nu ik hier alweer bijna 4 jaar in Thailand woon en me steeds meer met mensen die mijn programma’s hier bezoeken mag en kan verdiepen in wat LEVEN is ben ik er achter dat dat verspreiden van aandacht inderdaad niet oplevert wat we er van verwachten.

    Met multitasken verdeel je de 100% aandacht die je hebt. De kwaliteit van je werk wordt minder, de aandacht ervoor eveneens en je gaat sneller fouten maken die je in dezelfde tijd weer moet herstellen. Dat kost enorm veel extra tijd en zorgt voor nodeloos verlies.

    Als je je agenda moet raadplegen om te kijken wat je gisteren gedaan hebt dan is het begin dat je niet goed met jezelf bezig bent geboren. Met meerdere dingen volledig geconcentreert bezig zijn kan net zo min als drie keer op hetzelfde moment ademhalen leert het Boeddhisme.

    Ga voor bezieling, doe die mobiel eens wat vaker uit en verbind je met dat waarmee je je moet verbinden. Op het eind van de dag heb je meer, beter en uiteindelijk in minder tijd bereikt. Iets om pas écht trots op te zijn.

    Frans Captijn

  2. Dankjewel Frans,

    Voor jouw reactie en inzichten. Met het Boeddhisme als buurman in Thailand, waait er een nieuwe wind door jouw brein. Hierdoor heb je letterlijk de vinger op de plek gelegd om de plek in jezelf te hebben ontdekt. Een ontdekkingstocht die jouw leven zoveel malen rijker maakt.

    Alleen al door de temperaturen in Thailand is het risico van de ‘das’ al flink afgenomen 😉 Die gaat je niet meer ‘nekken’! Ik wens je nog heel veel mooie verbindingen toe met al jouw cliënten die je helpt met het losbreken van hun ketens die hen al jaren gevangen houden.

    Dit zal ons met elkaar blijven verbinden, succes Frans!

    Marcel

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.