Marcel Dassen Coachen

'De kracht van authenticiteit'

Loslaten begint met accepteren

| Geen reacties

Loslaten begint met accepteren

Loslaten is voor jouw brein makkelijker dan je denkt. Nu jij nog! Voor jouw brein is het allerbelangrijkste om steeds over alles en nog iets de controle te houden. Wil je geen controlfreak zijn? Dat is jammer, want jouw brein kun je niet veranderen, maar wel beter leren begrijpen.

 

 

 

 

 

 

Om dit brein van jou beter te kunnen begrijpen, neem ik je mee naar de twee elementaire opdrachten van het brein:

  1. Pijn vermijden.
  2. Op zoek naar een beloning.

Deze twee opties staan centraal om te kunnen overleven. Pijn bedreigt het overleven en beloningen in de vorm van voedsel houden je in leven. Neem je eigen gedrag eens onder de loep en onderzoek of je met jouw gedrag bezig bent met pijn te vermijden of dat jouw gedrag iets oplevert. Elk gedrag dat in stand blijft, levert altijd iets op. Als jouw gedrag geen pijn vermijdt of een beloning oplevert, stopt het vanzelf. Misschien levert jouw dit zelfonderzoek een verklaring op waarom je telkens terugvalt in oude slechte gewoontes.

Nu je dit begrijpt, vraag je je waarschijnlijk af hoe jouw brein dit doet, dit pijn vermijden en op zoek gaan naar een beloning. Het antwoord is simpel en helder: door oplossingen te bedenken. Wat gebeurt er met jou als je geen oplossing kunt bedenken voor een probleem waar jij mee zit? Juist, dan ga je piekeren. Je kunt je in jouw probleem zo vast bijten dat het stress veroorzaakt. Doordat je het niet kunt loslaten, veroorzaakt het nog meer stress. Je brein lijkt nu aardig te controle te verliezen doordat je maar geen oplossing vindt, dat het zelfs tot lichte of grote paniek kan leiden.

Dit proces vindt plaats in je hoofd met allerlei zinloze gedachten, want gedachten die niet tot een oplossing leiden, zijn nu eenmaal minder zinvol dan een ‘Eurekamoment’. Gedachten gaan altijd over het verleden of over de toekomst die zinvol of zinloos kunnen zijn. Wat jij in het hier en nu doet, is het enige wat direct effect veroorzaakt. Jouw gedachte heeft geen effect, maar de actie wel die je hieraan koppelt. Als jouw overpeinzingen leiden tot een handeling met een gewenst effect dan geeft dit een goed gevoel. Is dit gewenst effect dat je van je mogelijke pijn weg beweegt of dat het je een beloning oplevert?

Denk nu na over iets wat je niet kunt loslaten, maar wel wilt loslaten. Wil je met het bedenken van een oplossing hiervoor pijn vermijden of levert het jou een beloning op? Wat mis je of heb je nodig om tot een oplossing te komen? Waar ben je bang voor? Inventariseer wat je nodig hebt en hoe je de risico’s kunt verkleinen. Hoe belangrijk is de oplossing voor je om tot actie over te gaan? Ben je bereid om alle gevolgen te accepteren die jouw actie om tot een oplossing te komen kunnen veroorzaken? Als jouw oplossing belangrijker is dan de negatieve gevolgen: Doe het!

In jouw zoektocht naar een gewenste oplossing ontdek je waar je wel en geen invloed op hebt. In plaats van je brein ‘vast’ te laten lopen met gedachten die geen oplossing opleveren, heb je de keuze om deze stressvolle situatie te stoppen. Wat heb je nodig om te kunnen accepteren dat het zo is als het is en jij het niet kunt veranderen?

Laat de emoties toe en observeer wat er gebeurt in en rondom je lijf. Observeren is niet analyseren en vermijd dus het denken in verklaringen, want dan begint het hele stresscircus weer opnieuw. Laat alle gedachten als wolken overdrijven, want waarom zou je wolken, die continu van vorm en plaats veranderen, willen stoppen? Je kunt ze zolang volgen tot er weer nieuwe wolken komen aandrijven. Accepteer dat alle gedachten met in hun koffertje emoties komen en gaan. Accepteer dat het zo is als het is en wens al jouw gedachten een goede reis toe en laat het los. Ga daarna aan de slag in het hier en nu met daden die je een goed gevoel geven.

Put je brein niet uit met zaken die jij niet kunt oplossen of veranderen. Kun jij dit volledig accepteren?

Het podium is aan jou!

 

 

Heb je moeite om in slaap te vallen door jouw eindeloze gepieker. Bestel In 30 dagen ontspannen slapen.

Geef een antwoord

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.