Marcel Dassen Coachen

'De kracht van authenticiteit'

Stop met jezelf belonen

| 2 reacties

Stop met jezelf te belonen

Stop met jezelf te belonen als je gemotiveerd wilt blijven. Misschien begon jij net als zovelen het nieuwe jaar met goede voornemens. Wat belangrijk is om gemotiveerd te blijven is de intrinsieke motivatie. Wat is intrinsieke motivatie en hoezo ondermijnt belonen jouw intrinsieke motivatie?

Intrinsieke motivatie, het woord zegt het al, hierbij komt jouw motivatie van binnenuit. Wat kan jou van binnenuit motiveren? Een belangrijk resultaat op langere termijn, zingeving of invulling geven aan iets wat belangrijk of leuk voor je is. Wat je hierbij helpt is om jezelf vijf keer ‘de waaromvraag’ te stellen om er achter te komen waarom je iets doet, blijft doen of wilt doen.

Extrinsieke motivatie is altijd een impuls van buiten. Een beloning of het voorkomen van straf. De meeste opvoeding van kinderen kenmerkt zich vanuit het belonen en straffen van kinderen. Het kind doet wat JIJ wilt en niet wat het kind wilt. Een soort machtsmiddel om gedrag te manipuleren in plaats van gewenst gedrag te ontwikkelen. Een kind ‘ontwikkelt’ zich tot een volwassenen en dat is totaal iets anders dan het kind te ‘programmeren’ tot volwassenheid.

Deze vorm van leidinggeven vanuit machtspositie zegt veel over de programmering als kind van een leidinggevende. Plaats je deze leidinggevenden in een managementcultuur van bonussen dan vermindert de effectiviteit drastisch binnen zo’n organisatie. Uitgebluste managers en een hoog personeelsverloop zijn de trieste balans van het hijgen achter targets aan.

Net als bij de opvoeding van kinderen draait het ook bij personeel om autonomie. Om de autonomie te versterken gaat het om de dieper liggende motivatie te ontdekken. Welke waardes zijn voor jou en voor jouw werkzaamheden binnen een bedrijf doorslaggevend om iets te willen doen?

Sport je om de resultaten op jouw weegschaal (extrinsiek) of dat je het leuk (intrinsiek) vindt of meer bewegingsvrijheid (intrinsiek) wilt. Hoe gezonder (intrinsiek) je bent hoe minder je afhankelijker (autonomie) bent. Werk je voor het geld (extrinsiek) of leveren jouw werkzaamheden een belangrijke bijdragen aan iets maatschappelijks wat voor jou belangrijk is, bijvoorbeeld een veiligere omgeving (intrinsiek).

Prestige gedreven organisaties verliezen (Prestige gedreven bedrijven denken graag in ‘winnen en verliezen’ om nog maar wat extra zout in hun statusgevoelige wonden te strooien 😉 ) het gemakkelijk van waardegedrevene organisaties. Intrinsiek gemotiveerde mensen hebben meer focus, meer creativiteit, meer moed, meer plezier en een groter incasseringsvermogen. Kortom effectieve medewerkers die standvastig en flexibel zijn.

Werkt belonen dan helemaal niet? Om een proces van gedragsverandering op gang te brengen, is dit een uitstekende aanjager als je er wel op tijd weer mee stopt. De basisfunctie van ons brein is of pijn vermijden of op zoek gaan naar een beloning. Herkent het brein nieuw gedrag dat gelijk op korte termijn iets oplevert, dan smaakt dat naar meer voor het brein. Aan het begin wint de beloning het nog van de weerstand tegen nieuw gedrag. Uiteindelijk wil je dat de weerstand plaats maakt voor intrinsieke motivatie. Als de weerstand groter blijkt te zijn dan val je terug in jouw oude gewoontes omdat je onvoldoende bent gemotiveerd.

Stop dan met belonen en ontdek liever wat je echt drijft om iets te willen veranderen. Is het antwoord op de laatste vijfde waaromvraag voor jou écht de moeite waard? Als dat zo is dan kan geen enkele beloning én geen enkele weerstand hier tegenop en ben je intrinsiek gemotiveerd.

Het podium is aan jou!

Stop met jezelf belonen

2 reacties

  1. He Marcel, mooi verhaal en helemaal eens met je boodschap!

    Leuk om hieraan toe te voegen is misschien de uitdaging om deze intrinsieke motivatie te koppelen aan het hier en nu. Zoals je schrijft, het brein wil pijn vermijden en plezier vergaren, maar daar komt bij dat het brein dat wel NU wilt. Je kunt dus intrinsiek gemotiveerd zijn, maar als de beloning pas op lange termijn plaatsvind, haken mensen ook vaak onderweg ergens af omdat de pijn die nu wordt ervaren groter is dan het genot op langer termijn.

    En hierin maakt het brein niet altijd rationele afwegingen, want nu geen sigaret roken staat niet in verhouding met het krijgen van levensbedreigende ziektes op een later tijdstip. Maar de drang om NU pijn te vermijden/plezier te vergaren is zo dominant dat mensen niet altijd de beste keuzes maken. Een manier om hier mee om te gaan is om bijvoorbeeld beloningen, die gerelateerd zijn aan je intrinsieke motivatie, op korte termijn in te plannen. Maar ook door de pijn van het nu niet doen expliciet of groter te maken. Op deze manier heb je een motiverend punt aan de horizon, maar ook kleine nudges in het hier en nu om daar te komen.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.